Zwiedzając mazowiecki powiat ostrowski, odwiedziłem leżącą pomiędzy
Brokiem, a
Nurem wieś - Małkinię Górną. Pomimo, że osada ta nigdy nie była formalnie miastem, to jest od obu powyższych miejscowości większa i poza Ostrowią, pełni najważniejszą rolę w tym regionie. Niewątpliwie stało się tak za sprawą ulokowania w Małkini stacji kolei Warszawsko-Petersburskiej w 1862 roku. Wydarzenie to pozwoliło to w latach późniejszych przyspieszyć rozwój wsi i ściągnąć na te rolnicze tereny nawet ciężki przemysł.
W latach 1887-1893 Małkinia dodatkowo stała się istotnym węzłem kolejowym, za sprawą oddania do użytku dodatkowego połączenia do Ostrołęki, oraz Siedlec. Do dzisiaj na tym kolejowym osiedlu zachowało się kilka budynków z czasów carskich. Z najważniejszych warto wymienić Budynek poczty z 1862 roku, oraz drewniane i murowane baraki kwaterujących tutaj kolejarzy. W 1909 roku zbudowano przy stacji murowany neogotycki kościół, który wygląda jakby pierwotnie miał być świątynią protestancką. Z historycznych kwestii warto jeszcze wspomnieć o strasznej roli Małkini podczas drugiej wojny światowej. Niemcy wykorzystali istniejącą tutaj stację przy transporcie żydów, do ulokowanego nieopodal (po drugiej stronie Bugu) obozu zagłady w Treblince. W KL Treblinka zamordowano około miliona osób, a wielu ze skazanych zmuszano do pracy przy przetaczaniu wagonów na węźle w Małkini.
 |
| Torowisko w Małkini. |
 |
| Dworzec. |
 |
| Perony. |
 |
| Pobliskie typowo kolejowe zabudowania. |
 |
| Budynek poczty - najstarszy w Małkini. |
 |
| Data otwarcia lini Warszawsko-Petersburskiej. |
 |
| Carska zabudowa przy stacyjna. |
 |
| Baraki kolejarskie w nowym wydaniu. |
 |
| Drewniane baraki. |
 |
| Detal baraków. |
 |
| Kościół z 1909 roku. |
 |
| Stary przykościelny budynek (plebania?) |
 |
| Detale kościoła. |
Małkinia Górna przedzielona jest torowiskami, przez co jednocześnie rozbudowywała się w kilku kierunkach. Dzisiaj skutkuje to tym, że wieś jest bardzo rozciągnięta. W kierunku wschód-zachód w linii prostej liczy niemal pięć kilometrów. Według Wikipedii osada ta liczy obecnie 5199 mieszkańców. Dla wielu osób dużym zaskoczeniem może wydawać się istnienie w tej "wsi" pięcio kondygnacyjnychh bloków w liczbie kilkunastu sztuk. Mamy zatem do czynienia z prawdziwie "wiejskim blokowiskiem". Podobno uzyskanie praw miejskich to dla Małkini czysta formalność, ale nie wszystkim byłoby to na rękę, dlatego nie planuje się zmiany jej statutu.
 |
| Widok jak na Brudnie |
 |
| Własne przyblokowe ciepłownie węglowe. |
 |
| Do osiedla wkraczają już nowoczesne panele słoneczne. |
 |
| W lasku przy blokach jest cmentarz z okresu wojny 1920 roku. |
 |
| W tej rozległej wsi powoli kształtuje się coś w rodzaju centrum wraz z rynkiem... |
 |
| ...do którego przylega nowo wybudowane centrum handlowe:). |
Oczywiście sam fakt istnienia linii kolejowej nie stworzyłby tutaj takiego wielkiego osiedla. Główną przyczyną intensywnego zaludnienia się Małkini była budowa fabryki materiałów azbestowo-cementowych "Izolacja" w 1972 roku. Ogromne kominy z tych zakładów widoczne są z bardzo daleka. Obecnie nadal w tym kombinacie zatrudnia się znaczną cześć tutejszych mieszkańców, jednak już nie produkują szkodliwego azbestu, ale wełnę mineralną.
 |
| W tle widoczne są fabryczne kominy dawnej azbestowni. |
Wybieram się tam właśnie w celach turystycznych. Fajnie, że ktoś przede mną miał taki pomysł, aby zwiedzić Małkinię.
OdpowiedzUsuńJest to bez wątpienia turystyka niszowa :)
Usuń